Bestaande Woning Bouw






Bewoners aan de knoppen

19 februari, 2015 | door Yuri van Bergen

Serie over Alliantie+ verbeteren à la carte -3-

Door: Yuri van Bergen en Roel Simons

Overal om ons heen verandert de samenleving, met ons als ‘mens’ aan de knoppen. We bepalen zelf hoe onze auto eruit ziet, telefoons verrijken we met persoonlijke hoesjes en we mogen zelfs kiezen in welk ziekenhuis we behandeld willen worden. Zo ook in de volkshuisvesting, waar de bewoner van de woning meer invloed op het resultaat willen hebben en kunnen zeggen, ‘dat is mijn woning’. Dit betekent een verandering van vraag naar een aanbod. En van collectiviteit naar een serie van één, (uiteraard) voor de prijs van vroeger. De tijd van het chirurgisch renoveren is aangebroken.



Aan het begin van de eenentwintigste eeuw is de individualiteit van de mens centraal komen te staan in onze samenleving (1). Expressie van het individu is een groot goed geworden in Nederland. Deze ontwikkeling is de laatste jaren ook terug te zien in de volkshuisvesting. Er zijn meer eigenaar-bewoners dan ooit (2) en er komt steeds meer het geluid op in corporatieland dat aanpassing in principe gebaseerd moet zijn op een vraag van een individuele huurder op woningniveau. Inspraaktracjecten, bewonerswerkgroepen en inloopdagen zijn tijdens renovaties niet meer uniek. De bewoner wordt niet meer uit de weg gegaan, maar actief betrokken bij haar toekomstige leefomgeving.

Het zwaartepunt in de aanpak verschuift naar de bewoner. Het gaat dan niet meer alleen om inspraak of keuzemogelijkheid, maar om de wensen van de klant en klanttevredenheid. Er wordt iets geboden wat past bij de vraag van de bewoner.
Zo wordt de bewoner een klant met specifieke wensen voor de eigen woning. De bewoner krijgt naast een menukaart ook een afstandsbediening in handen. Met die afstandbediening kan de renovatie ook ‘uitgezet’ worden, zodat ook het moment van de ingreep een natuurlijk verloop voor de bewoner gaat krijgen. Om deze differentiatie in gebruikskwaliteit en moment van aanpak te organiseren, zullen we een drager nodig hebben: de component.


Bronnen/Verwijzingen:
(1) ‘EOS-lange termijn onderzoek, duurzaam bouwen, werken en wonen na 2015’ BouwhulpGroep i.o.v. DEPW, 2007.
(2) ‘Cijfers over wonen’

Print dit artikel Print dit artikel

Categorie: Alliantie+, Bewoners aan de knoppen, Componenten, Renovatie en onderhoud| 2 Reacties »

2 Reacties op “Bewoners aan de knoppen”

  1. Reactie door: Harm Valk 19 februari, 2015 om 14:34

    Mooie nieuwe term Yuri!

    'Chirurgisch renoveren' mooie term van @KLANKBORD in #bestaandewoningbouw.nl http://t.co/I331J2TidG— Harm Valk (@HarmVtweet) 19 februari 2015

  2. Reactie door: Wim van der Does 21 februari, 2015 om 10:04

    Serie-van-een voor de prijs van vroeger?
    Ja, ja, geloof je dat echt?
    Ik niet en ik spreek uit ervaring.