Bestaande Woning Bouw






DE EIGENAAR, BESTUURDER EN OPZICHTER IN ÉÉN HUIS

10 mei, 2017 | door Yuri van Bergen

(Leestijd 5-7 minuten)

Door: Yuri van Bergen en Roel Simons

Heeft u wel eens gedroomd over een winkel waar u naar binnen loopt en een nieuw dak, badkamer of gevel voor uw woning koopt? Dat vroegen we ons tien jaar geleden af toen we, de oude en de nieuwe generatie Bouwhulp, vooruitkeken naar de toekomst van onze woningvoorraad. Sinds de oprichting van BouwhulpGroep in 1978 hebben we als onderzoeker, adviseur en architecten bijna een half miljoen woningen in onze handen gehad die iets hebben bijgedragen aan de schoonheid, betaalbaarheid en duurzame kwaliteit van de bestaande woningvoorraad. In de begintijd was sloop nieuwbouw de praktijk en moest renovatie als alternatief met meer oog voor bewoners en gebruik bevochten worden De lange bouwtijd van een gemiddelde renovatie en de prijs-kwaliteitverhouding waren belangrijke knelpunten die dringend opgelost moesten worden. Industrialisatie en innovatie zouden deze knelpunten moeten wegnemen, maar ook de huidige renovatiepraktijk heeft daarin nog een lange weg te gaan. De nu sterk toenemende vraag naar duurzaamheid en individualiteit lijkt voor een versnelling te kunnen zorgen.

Ideeën worden gemakkelijk geboren maar de praktijk vraagt wat meer geduld. En zo begonnen we in 2007 samen met de industrie aan het re-designen van onze beste renovatie oplossingen uit het verleden. Onder de naam Alliantie+ hebben inmiddels 11 formules het leven gevonden en komen daar jaarlijks 3 nieuwe formules bij met het doel binnen enkele jaren een volledig circulair renovatie aanbod te hebben. Deze betaalbare oplossingen maken het mogelijk om de bestaande woningvoorraad te verduurzamen, waarbij er ruimte is voor individuele wensen. Zo is het een uniek aanbod in componenten om je woning te renoveren wanneer jij dat wilt en hoe jij dat wilt. Kortom een aanbod In de serie van één met de bewoner aan de knoppen.
De eerste voorbeelden zijn inmiddels LIVE te bewonderen in Eindhoven, Etten-Leur en Zoetermeer. Na de zomer voegen we Utrecht, Doesburg en hopelijk Bilthoven toe aan deze demonstratietour.

eigenaar, bestuurder en opzichter

Met vallen en opstaan leren
Het grappige is dat je na veertig jaar renoveren denkt alles wel te hebben gezien. Maar de afgelopen maanden tijdens de voorbereiding en uitvoering van onze eerste particulieren woningen zijn we geschrokken van de opgave die er nog voor ons ligt. Waarom? Omdat we voor het eerst in onze geschiedenis kennis hebben gemaakt met een nieuw soort fenomeen: de eigenaar-bestuurder-opzichter die in de woning woont! En net als bij het Nederlands Elftal met haar 17 miljoen bondscoaches worden alle haarscheurtjes pijnlijk zichtbaar. Waar is de deurmat gebleven? Is de waterleiding in de kruipruimte wel aangesloten? Oeps verkeerde kleur, oeps te weinig besteld, oeps verkeerd besteld, oeps vergeten te maatvoeren, oeps krasje op de deur. Van ontwerper tot loodgieter en van engineer tot bouwregisseur iedereen maakt wel een foutje, we zijn immers geen robots. Maar waarom voelt ieder klein foutje dan als een groot probleem?

De oorzaak van het zichtbaar worden van allerlei kleine scheurtjes in het proces heeft natuurlijk te maken met de tijdspanne waarin de renovatie plaats vindt. Binnen vier weken wordt door een werkploeg met wisselende specialisten een volledige woning gerenoveerd naar nul-op-de-meter met extra maatwerk voor de bewoner. Een hoge kwaliteit binnen een strakke tijd laat weinig ruimte voor vertraging. In de traditionele, complexmatige, praktijk van renoveren wordt vertraging in de woning altijd opgelost door het opstarten van de volgende woning. Op deze manier kan de beschikbare tijd in de werkdag volledig worden benut en dat maakt de arbeid betaalbaar. Een praktische oplossing maar problemen blijven hiermee wel langer liggen en de periode dat de woning helemaal klaar is wordt daarmee langer. Doordat de trein door moet gaan en de problemen makkelijk kunnen blijven liggen en vergeten worden is er meer toezicht of grip op de gewenste eindkwaliteit nodig. Het blijven stapelen van uitstel op uitstel en probleem op probleem maakt renovatie duur en ingewikkeld. Dat probleem hebben we niet bij het renoveren in de serie van één want de woning moet gewoon af en de bewoner zit daar bovenop. Net zoals jij bij het kopen van een (tweedehands) auto ook niet accepteert als de dealer tijdens het wegrijden er nog een nieuwe band op moet leggen of het brandstofklepje nog moet spuiten in de juiste kleur. Simpele opgave maar het kost natuurlijk tijd en training om op elkaar ingespeeld te raken, kijk maar naar het Nederlands elftal.

Iedereen heeft verstand van kwaliteit
Met het juiste budget, lesmateriaal en spelers kan theoretisch iedereen een goed functionerend elftal opbouwen. Het wordt pas ingewikkeld als je dit moet doen in een korte tijd met weinig ruimte voor fouten. En deze uitdaging wordt pas echt interessant als er dagelijks 34 miljoen ogen op je staan gericht. Dit gevoel lijkt me een beetje vergelijkbaar voor de vakmensen die in 4 weken een woning renoveren met de aanwezigheid van de eigenaar bewoner. Als er iemand is die de woning van boven tot beneden kent en precies weet wat hij of zij wil hebben dan is het de bewoner wel. En dankzij de mobiele telefoon met een foto en wat tekst worden deze verwachtingen real time met elkaar gedeeld. Beter toezicht zal je nooit van je leven krijgen dus blijft de vraag hoe maken we hier beter gebruik van? We zullen in ieder geval met elkaar moeten gaan praten over de oplossingen want voor het delen van de problemen is geen tijd meer. Industrialisatie en innovatie zijn nu echt dringend noodzakelijk.

Een nieuwe en interessante tijd biedt zich aan met de bewoner aan de knoppen. Een bruisende en leerzame praktijk waar dagelijks wordt geleerd en geïnnoveerd. Het walhalla voor de onderzoeker en de vakmensen die hierin een nieuwe uitdaging zien. Het kan echter ook een hel zijn voor de mensen op de vloer die niet met deze nieuwe praktijk mee kunnen gaan. Deze tak van sport kun je hen beter besparen. Het geluk is hierbij voor de klant, want daardoor weet je dat de overgebleven vaklieden liefhebbers van het vak zijn!

Print dit artikel Print dit artikel

Categorie: Bewoners aan de knoppen, ComponentRenovatie, Kwaliteiten| Geen reacties »

Plaats een reactie