‘Downsizing’ als remedie voor ‘infobesitas’
6 juli, 2010 | door Dyon Noy
Recent onderzoek bewijst dat wij lijden onder de dagelijkse portie te verwerken informatie: ‘infobesitas’. Corporaties dragen hun steentje ook bij. Hoe vermijd je verschijnselen van ‘infobesitas’ onder (aspirant) huurders? Het bereiken van de doelgroep is een bijzonder lastige opgave. Welke strategie zet je in voor informatieoverdracht? Simpel gezegd: hoe val je op? Twee remedies: downsizing en beeldcommunicatie.
DownsizingÂ
De manier van informatievergaring verandert in hoog tempo. Vroeger uitgebreid, gedetailleerd en op papier. Nu steeds meer snel, kernachtig, digitaal, doelgroepgericht en liefst interactief. Downsizing van de boodschap. Mensen lezen minder vaak de krant. Maar het aantal bezoekers van ‘krantenkoppenwebsites’ groeit met de dag. Papieren mailings, magazines en nieuwsbrieven boeten in voor profielsites als Hyves en Short Massage-providers als Twitter. Snelle communicatielijnen zijn cruciaal. Communicatiemedewerkers van corporaties gebruiken zelf inmiddels ook volop de ‘social media’ voor hun eigen communicatiedoelen. Verschillende corporaties benutten de mogelijkheden van Twitter: de Alliantie, Delta Wonen, Nijestee en Woonstad Rotterdam. En Uwoon te Harderwijk is gestart met een hyvespagina voor de huurdersvereniging.
Beeldcommunicatie
Niet alleen de hoeveelheid digitale tekstboodschappen ontwikkelt in een rap tempo. Ook beeldcommunicatie wint terrein op het gebied van informatieoverdracht. Steeds meer icoontjes, plaatjes en zogenoemde emoticons versterken de boodschappen. Of beeldtaal maakt lezen zelfs overbodig. Zo is de website van Wonen West Brabant gestart met vervanging van energiebesparingsadviezen in woord door video’s. De kunst van het communiceren is het ‘downsizen’ van de boodschap en ‘upsizen’ van de visuele ondersteuning. Als remedie tegen ‘infobesitas’.

Categorie: Doelgroep, Proces| Reacties uitgeschakeld voor ‘Downsizing’ als remedie voor ‘infobesitas’
Je kunt niet meer reageren!