Bestaande Woning Bouw






Het verhaal van de architectuur

8 mei, 2015 | door Haico van Nunen

Optimalisatie is het overtreffen van verwachtingen

Het is maandagavond in een gezellig restaurant in Italië. Op je beste Italiaans bestel je een hoofdgerecht en je wacht tot het eten geserveerd wordt. Na een tijdje komt de ober met een bord met goed doorbakken stuk vlees. Net niet helemaal wat je verwachtte, want je had graag een licht gebakken biefstuk gewild. Het smaakt allemaal goed, maar het maakt de avond net niet perfect, je Italiaans bleek toch niet zo vlekkeloos te zijn als je gehoopt had. Als je weet wat je wilt, maar dit niet goed kunt overbrengen aan een ander, dan ontstaat er een verschil in verwachtingen. De kok wil namelijk de klant zo goed mogelijk bedienen en verwachtingen overtreffen, maar dat is onmogelijk bij een verkeerde vraag. Deze situatie komen we overal tegen in het dagelijks leven en zo ook in de bouw. Het scheppen van de juiste verwachtingen begint met het tegengaan van miscommunicatie. In een ontwerpproces is hierbij een belangrijke rol voor de architect weggelegd. De architect is een verhalenverteller die de taal tot in de kleinste details moet kennen. Hij vormt als het ware de tolk tussen de opdrachtgever de bouwer, de eindgebruiker en het ontwerp. Hij dient de talen van alle partijen te begrijpen en te spreken om het ontwerp naar alle zijdes te kunnen verantwoorden. Een gezamenlijke taal is de drager voor het verhaal van de architectuur over de kwaliteit van de toekomst.

Keuzes in een ontwerptraject worden bewust gemaakt op het gebied van beeld, ruimte en comfort. Deze keuzes komen voort uit eisen rondom het project, wensen van opdrachtgevers en gebruikers en de inzichten van de architect en bouwer. Het verhaal van de architectuur vormt de samenhang tussen alle keuzes in het ontwerp en zal uiteindelijk in de uitvoering ook de leidraad moeten vormen. Heldere communicatie over het verhaal is dan ook een van de belangrijkste stappen tijdens het ontwerpproces.

Een wijziging naar eigen inzicht kan grote nadelige gevolgen hebben voor de samenhang van het ontwerp. Een technisch ‘betere’ oplossing is wellicht voor de eindgebruiker een doorn in het oog. Voordat de uitvoering begint is het dan ook van belang dat alle partijen de essentie van het ontwerp kennen, begrijpen en hiernaar kunnen handelen. Anders kan het resultaat achteraf behoorlijk afwijken van de wens van de opdrachtgever en eindgebruiker. Kwaliteit is dan ook niet alleen te omvatten in een ‘technisch’ goed product. Het gaat om de samenhang tussen techniek, uitstraling en beleving. Waarbij de eindgebruiker niet uit het oog verloren mag worden.

De traditionele praktijk van ‘u vraagt en wij draaien’ is niet meer. Het waarmaken of zelfs overtreffen van verwachtingen zou het nieuwe doel moeten zijn bij het realiseren van een ontwerp. Streven naar kwaliteit in al zijn facetten is hierbij het uitgangspunt.

Optimalisatie begint met het goed ‘kijken’ naar de opgave (1) het zien van de ‘beleving’ (2) en duidelijk communiceren over het eindproduct. Optimaliseren is niet alleen het voldoen aan verwachtingen, maar het gaat om het overtreffen van de verwachtingen. Een nog beter verhaal.


Bronnen/verwijzingen
(1) De kunst van het kijken, Roel Simons, bestaandewoningbouw.nl, 16 april 2015
(2) Van zien naar beleven, Roel Simons, bestaandewoningbouw.nl, 24 april 2015

Print dit artikel Print dit artikel

Categorie: Kwaliteiten, Proces, Renovatie en onderhoud| Geen reacties »

Plaats een reactie