Bestaande Woning Bouw






overpeinzing: van consumenten naar makers

25 april, 2016 | door Yuri van Bergen

Met de verandering van de wereld om ons heen wordt er ruimte geboden om anders te kijken en daardoor ook anders te denken. We bewegen ons langzaam van een informatie- en kenniseconomie naar een betekeniseconomie waar mensen geen consumenten meer zijn maar makers (1). Waar enkel winst niet meer het doel is maar een maatschappelijke bijdrage voorop staat. Een verandering in ons denken en doen die verder reikt dan de verkoop van ‘slavenvrije’ chocolade via Tony Chocolonely en sociale experimenten als de Stichting ‘Koken met Oma’(2). Ook onze Nederlandse woningvoorraad moet er aan geloven. De vraag naar een hogere duurzame kwaliteit van wonen begint ingeburgerd te raken en door een economische crisis is het bewustzijn over betaalbaarheid weer zichtbaarder geworden. De (eigenaar) bewoner begint van een huurder bij een woningcorporatie of financiële instelling steeds meer een consument te worden. Een consument die prima zelf een keuze kan maken uit een breed aanbod van oplossingen die voor zijn of haar situatie betaalbaar zijn (3). En daar wringt de schoen! De eigenaar met ambities voor een CO2 neutrale woningvoorraad en financieel gezonde huishoudens op de lange termijn tegenover de bewoner waarvan het belang op korte termijn anders ligt.
Maar wat zou er gebeuren als we deze consumenten een rol geven in de realisatie en zouden gaan behandelen als makers? Misschien hebben de mensen op dit moment geen geld te bieden voor een betaalbare en duurzame woning maar wel hun tijd (4).


De mobiele renovatie-fabriek
Het is het begin van anders te kijken en anders te denken over de manier waarop we onze woningen onderhouden en verbeteren. En met de timer gezet in Parijs naar een duurzamere wereld zal het tempo van het verbeteren van de woningvoorraad rap omhoog moeten.
Als ik anders kijk naar de bestaande woningvoorraad zie ik ook geen problemen maar mogelijkheden. Mogelijkheden om een maatschappelijk betrokken opgave als betaalbare woningen van duurzame kwaliteit weer leesbaar te maken voor de mensen die erin wonen. We zullen moeten stoppen met rekenen aan de voorraad en starten met handelen naar de mogelijkheden die er liggen. Door anders te kijken zien we dan een depot aan materialen van de ruim 7 miljoen bestaande woningen die hergebruikt kunnen worden. En vormen wij als buurtbewoners een potentieel van ruim 17 miljoen ‘paar handen’ die een bijdrage kunnen leveren. Deze gratis tijd kunnen we gebruiken om bijvoorbeeld de lokale producten geschikt te maken voor hergebruik en het verbeteren van de woning betaalbaar te maken. Het potentieel aan besparing van materialen en arbeid is dus enorm. Een sluitende business case voor alle bestaande partijen in de sector. Het enige wat we hoeven te doen is samen werken, hoe ingewikkeld dat ook kan zijn (5)? Maar het eerste is dat we durven inzien dat het niet anders kan, dat het bittere noodzaak is, om die tijd in te zetten. De creativiteit voor het hoe volgt dan wel.


Bronnen:

(1) ‘The Purpose Economy: How Your Desire for Impact, Personal Growth and Community Is Changing the World’, Aaron Hurst, April 2014
(2) VPRO Tegenlicht: Rendement van geluk, VPRO Tegenlicht, 3 april 2016
(3) ‘Presentatie: de week van ComponentRenovatie’, Woonbedrijf en RENDA, April 2016
(4) ‘Tijd, Rudiger Safranski’, Uitgeverij Atlas Contact, 2016 vertaling Mark Wilschut
(5) ‘Overpeinzing: Van samenwerken naar samen-werken, wonen in de 21ste eeuw’, Yuri van Bergen, kennisbank bestaandewoningbouw.nl, januari 2015

Print dit artikel Print dit artikel

Categorie: Bewoners aan de knoppen, Duurzaamheid, Serie van één| Reacties uitgeschakeld voor overpeinzing: van consumenten naar makers

Je kunt niet meer reageren!