Bestaande Woning Bouw






OVERPEINZING: VAN SAMENWERKEN NAAR SAMEN WERKEN, WONEN IN DE 21STE EEUW

13 januari, 2015 | door Yuri van Bergen

Aan het begin van de kerstvakantie werd ik wakker met de overpeinzing: ‚ÄėBiedt het resultaat van ons vijfjarig onderzoek naar ‚Äėnieuwe vormen van samenwerken‚Äô een oplossing voor het programma ‚ÄėWonen in de eenentwintigste eeuw‚Äô?‚Äô Het antwoord is kort: ben namelijk bang van niet.

Van ketensamenwerking naar innovatie
Het samenwerken in de bouw heeft de laatste jaren veel aandacht gekregen in de vorm van ‚Äėketenintegratie‚Äô. De resultaten beginnen langzaam te verschuiven van experiment naar een nieuwe vorm van samenwerken. En de resultaten liegen er niet om.
De veelal lokale onderhoudsbedrijven zijn in staat, op basis van prestaties, de eigen kwaliteit te garanderen. Enkele grote nieuwbouwers presenteren een aanbod dat zo uit de catalogus kan worden besteld, met een legio aan koperopties. En de verbouwers werken hard aan een pallet van oplossingen: van Nul-Op-De-Meter tot aan kozijnvervanging, in de vorm van concepten.

Allemaal interessante en kwalitatieve ontwikkelingen, waarbij men vanuit de samenwerking de bestaande praktijk heeft weten te optimaliseren. Met de lucht uit de keten pakt de ‚Äėklant‚Äô direct het financi√ęle voordeel op basis van een bestaande vraag.
En daar mijn overpeinzing! Want is de vraag voor de toekomst dan: Hetzelfde blijven maken voor een betere prijs? Of hebben we als welvarende maatschappij behoefte aan een aanbod dat ruimte geeft aan een individuele vraag van de gebruiker? Dus is deze verbeterde samenwerking in dit geval dan het beste vertrekpunt voor verandering geweest?



De metafoor van de auto
Misschien moeten we de komende jaren van samenwerken naar samen werken. Het klinkt misschien als een flauwe woordgrap, maar eigenlijk ligt daar een substantieel verschil. Neem de auto als veelgebruikte metafoor voor de bestaande bouw. Maar in plaats van te kijken naar de productiewijze van deze auto, kijken we naar het gebruik.

Laten we de automobilist als metafoor nemen voor de bestaande partijen die een nieuw aanbod hebben gepresenteerd. In de afgelopen vijf jaar is er hard gewerkt aan een nieuwe manier van transport. Ze zijn als het ware van een gebruikt werkbusje, rijdend op fossiele brandstof, overgestapt naar elektrisch rijden. Deze nieuwe bus beschikt daarnaast over een nieuw voorgeprogrammeerd navigatiesysteem van de fabrikant en is voorzien van een grote aanhangwagen en imperiaal. Het vooruitzicht is geweldig want nu kan de gehele keten meerijden en dankzij het ‚Äėluxe‚Äô navigatiesysteem is de route als bestemming reeds bekend. En ze gaan rijden, met of zonder subsidie, nieuwe stijl.

Na aankomst op de bestemming wordt aan de chauffeur gevraagd hoe de rit is verlopen. En dan ben ik bang het antwoord al te weten: Het lijkt me namelijk fantastisch! Niet alleen heb ik de beschikking over een nieuwe wagen, maar er is nu voldoende ruimte in, op en achter de wagen om een leger aan specialisten mee te nemen. En dan nog maar te zwijgen over het navigatiesysteem. Dankzij een voorgeprogrammeerde route hoef ik eigenlijk alleen nog maar gas te geven en te sturen. Ach, misschien dat een kritische bestuurder nog enkele puntjes van kritiek heeft wat betreft de stugge vering, het verbruik of het aantal te programmeren radiostations. Ik voorspel dat dit busje de toekomst heeft!

Maar wanneer wordt er door wie gevraagd hoe al die andere passagiers de rit hebben gevonden? Vonden de mensen in de aanhangwagen het lang duren? Was het voor de mensen op het imperiaal een beetje vol te houden op de snelweg? Wordt de bus wel gebruikt waarvoor de fabrikant hem heeft ontworpen? En wanneer, wanneer komt die eindgebruiker op de plaats van bestemming een keertje in beeld!? Mijn conclusies op deze eerste kerstochtend: dat het gebruik van nieuwe vehikels nog geen nieuwe rijstijl of een ander aanbod cre√ęert.

Bronnen:
(1) ‚ÄėHet antwoord op de crisis komt uit Griekenland‚Äô, Tegenlicht VPRO, 4 september 2013
(2) ‚ÄėDe economie van goed en Kwaad – De zoektocht naar economische zingeving van Gilgamesj tot Wall Street‚Äô, Tom√°Ň° Sedl√°ńćek, Scriptum 2012
(3) ‚ÄėSelectie is een kwestie van strategisch kiezen‚Äô, Martin Liebregts, Bestaandewoningbouw.nl, maart 2013
(4) ‚ÄėDe geschiedenis van de vooruitgang‚Äô, Rutger Bregman, Bezige Bij 2012

Print dit artikel Print dit artikel

Categorie: Bewoners aan de knoppen, ComponentRenovatie, Serie van één| Reacties uitgeschakeld voor OVERPEINZING: VAN SAMENWERKEN NAAR SAMEN WERKEN, WONEN IN DE 21STE EEUW

Je kunt niet meer reageren!