Bestaande Woning Bouw






Spoorbuurt pas op!

30 april, 2010 | door Andre Thomsen

Onder de kop ‘Spoorzones op het goede spoor’ besteedt de Nieuwsbrief Ruimte van VROM aandacht aan de kansen die voormalige spoorwegemplacementen bieden als binnenstedelijke ontwikkelingslocaties. Volgens Patrick Buck, directeur Infraprojecten ProRail en lid van de Stuurgroep Spoorzoneontwikkeling, ligt daar nog ruimte die slim hergebruikt zou kunnen worden. ‘Want door verouderde stationsgebieden op te knappen, kun je deze locaties, die soms wat verloederd en qua ruimtegebruik meestal niet erg effici√ęnt benut zijn, een stevige oppepper geven’, een gedachte die volgens de Nieuwsbrief geheel aansluit bij de wens van gemeenten om de schaarse ruimte voor wonen, werken en recre√ęren zo effici√ęnt mogelijk benutten.

De gedachte om spoorzones en in ruimere zin spoorweg- en stationsgebieden effici√ęnt te benutten is overigens al zo’n kleine vijftig jaar oud. Het betreft immers gebieden aan de rand van de 19e-eeuwse stad en dat zijn nu – vooral rond de stations – vette centrumlocaties. Omdat het gros van de bebouwing ook van kort na de Vestingwet – eind 19e eeuw – dateert en behoudens langs de hoofdwegen klein en gebrekkig was, waren het vooral de vele Spoorbuurten die eind jaren zestig de interesse wekten van ambitieuze gemeentebesturen en ontwikkelaars. Met een ruime saneringssubsidie werd het goeddeels particuliere bezit in het belang van de volkshuisvesting opgekocht om plaats te maken voor inmiddels zwaar verouderde kantoor- en winkelcentra, zie Utrecht, Breda, Tilburg, Beverwijk, Den Helder enzovoorts. Gelukkig stegen de woningprijzen in gemeenten die wat minder voortvarend te werk waren gegaan zo hard dat verwerving van hele buurten niet meer haalbaar was, en bleven veel spoorbuurten zoals de Alkmaarse Spoorbuurt, de Groningse Oosterparkbuurt en het Delftse Westerkwartier gespaard. Mede dankzij onvermoeibare bewonerscomit√©s. En tot nu toe.

Uiteraard waren vijftig jaar geleden ook de spoorzones zelf in beeld, maar het staatsbedrijf der Nederlandse Spoorwegen verkocht in principe geen grond. Dat is nu veranderd, en mede daarom richt de Stuurgroep Spoorzoneontwikkeling zich vooralsnog op de eigenlijke spoorzones.
Maar de bouwgrond raakt op, steden als Den Haag hebben nul uitbreidingsruimte, wie in de Randstad een bouwkavel zoekt koopt een bestaande woning, en in de slipstream van de Stuurgroep Spoorzoneontwikkeling gaan ook projectontwikkelaars hun locatieruimte in de bestaande stad zoeken. Op zoek naar oudere relatief laaggeprijsde locaties komen ze ongetwijfeld weer terecht in die gunstig gelegen laat-19e vroeg 20e eeuwse spoorbuurten. En wordt het opnieuw de vraag waar de bewoners voor kiezen: voor hun buurt of voor het geld. Hopelijk zijn de gemeentebesturen de lessen uit het verleden niet vergeten. En zijn er dan opnieuw bewonerscomités.

Spoorbuurten pas op!

Print dit artikel Print dit artikel

Categorie: Renovatie en onderhoud| Reacties uitgeschakeld voor Spoorbuurt pas op!

Je kunt niet meer reageren!