Bestaande Woning Bouw






vraaggestuurd verbeteren goed voor mens en milieu

15 oktober, 2008 | door Martin Liebregts

Door: Martin Liebregts en Haico van Nunen

De belangrijkste redenen van een huurder waarom hij graag in zijn eengezinsdoorzonwoning woont, zijn de buurt (straat, buren, leefomgeving) en de nabijheid van voorzieningen. De gemiddelde woonduur bedraagt dan ook twintig jaar. Als negatieve punten worden genoemd hoe de woning erbij staat (ook afwerking van keuken, douche en toilet), de isolatie en de grootte. Als je verder vraagt hoe de beoordeling is van de kwaliteit in de woning, is zo’n 40 procent ontevreden over de uitrusting van keuken, douche en toilet en ruim 50 procent over de warmte- en geluidsisolatie. Als je dit zo ziet, is er alle aanleiding toe om meer verbeteringen aan de individuele huurder aan te bieden. De cijfers zijn ontleend aan de resultaten van circa 400 enquêtes, verspreid over zeven projecten met doorzonwoningen (uitgevoerd in de periode 2004 tot 2007 door de BouwhulpGroep).
Er zijn een aantal argumenten te geven om de bovengenoemde verbeteringen individueel en niet collectief (complexgewijs) aan te pakken:
–¬†Als het over de keuken, douche en het toilet gaat, is een substantieel deel nog altijd tevreden. En het is niet zinnig om met een uniforme benaderingswijze bij iedereen deze verbeteringen aan te brengen;
–¬†Als de tevredenheid nog verder vergroot kan worden en aan de individuele wensen van de bewoner vol-daan kan worden, leidt dit tot een langere woonduur. Een eigenaar-bewoner woont gemiddeld vijf jaar langer in √©√©n eengezinswoning (vijfentwintig i.p.v. twintig jaar). Verhuizen kost geld, energie en belast dus het milieu;
–¬†Tot slot, extra uitgaven aan het onroerend goed van de woning kan niet aan andere zaken uitgegeven worden zoals (verre) vakanties. De keuze ligt bij de bewoner: ga ik op vakantie of plaats ik een aanbouw.
Bovendien is uit onderzoek gebleken dat de verwachte technische levensduur vijf jaar korter is dan de daadwerkelijk optredende vervangingen. Het uitstellen van de vervanging bij mensen die nog tevreden zijn met hun voorziening belast het milieu minder. 

Dus als je alles op een rij zet, leiden vraaggestuurde verbeteringen tot minder onnodige vervangingen, een grotere tevredenheid, een langere woonduur en meer woonplezier.
Van belang is wel dat er voor de gewenste verbeteringen een passend aanbod op de markt komt. Op dit moment is het individueel verbeteren van de keuken nog circa 30 procent duurder dan het planmatig uit-voeren ervan. In beide gevallen gaat het reeds om in logistiek opzicht uitgekiende processen. Is dat niet het geval, dan is de prijs het dubbele. Bij meer vraag kan een betere kwaliteit tegen een gunstigere prijs gerealiseerd worden.

Print dit artikel Print dit artikel

Categorie: Beheer, Bouwtechniek, Duurzaamheid| Reacties uitgeschakeld voor vraaggestuurd verbeteren goed voor mens en milieu

Je kunt niet meer reageren!