Bestaande Woning Bouw






Wonen en Leven: het energiegebruik van de woning, het huishouden en de auto

14 mei, 2012 | door Martin Liebregts

Een artikel in Volkskrant van 12 mei 2012 van Rolf Bos over het gebruik en de toekomst van de elektrische auto in Isra√ęl, geeft een concreet beeld van de mogelijke nabije toekomst. Het artikel begint met: ‚ÄúHet is alsof we een futuristische wasstraat inrijden. We zetten de motor op de aangewezen plaats uit. Onmiddellijk komt de auto ietsjes omhoog. Vervolgens klinkt er gerommel aan de onderkant. We kunnen het vanuit de auto niet zien, maar een robot schroeft daar de lege accu uit de auto en hangt er een nieuwe in. Tijdsduur van de accuwisseling: iets minder dan vijf minuten. Er komt geen mensenhand aan te pas. Enige nadeel: de voorruit wordt niet door de tankbediende schoon gezeemd.‚ÄĚ

Het artikel eindigt met een uitspraak van de topman Agassi van het elektrisch rijden volgens het Belten Place ‚Äď concept: ‚ÄúIn 2020 rijden de meeste Isra√ęlische automobilisten zonder aardolie rond.‚ÄĚ

Het zijn vaak de artikelen op de zaterdag ochtend, die je bevestigen in je niet alledaagse denken over de dingen in de wereld. Het artikel sluit aan bij de gedachte, die het afgelopen jaar een rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van de idee√ęn over het energie gebruik van de woning, het huishouden en de auto. De gedachte ging hierbij uit naar ACTIVE HOUSE, waarbij de woning niet alleen energieneutraal is voor de woning en het huishouden, maar ook nog energie kan leveren voor de gewenste mobiliteit.

Bij het lezen van dit artikel en de geluiden over de mogelijke rendementsverbetering van de PV-cellen door de toepassing van de nanotechnologie ‚Äď nu tussen 15 en 20%, straks naar 40% of zelfs ‚Ķ – geven een ander perspectief voor de hele discussie over energiebesparing.

Wonen is meer dan verwarmen

Sinds medio zeventiger jaren is de discussie over energiegebruik van de woning nog te eenzijdig gericht op besparing en isolatie. In wezen gaat hierbij om het rendement van de woning als geheel, die de bewoner comfort moet leveren. Daar gaat het in de praktijk om. Ondertussen is het energiegebruik voor het huishouden (elektrische huishoudelijke apparaten, koken, warmtapwater) structureel toegenomen en maken we steeds meer gebruik van de auto (werken, winkelen, vrije tijd). Ondanks het feit, dat het rendement van de huishoudelijke apparaten en die van de auto sterk verbeterd zijn. Wonen en leven is meer dan verwarmen van de woning. Dit geldt ook voor woonlasten en in het bijzonder voor de leeflasten.

Het energiegebruik van de woning, het huishouden en de auto ligt op dit moment in dezelfde orde van grootte. En op alle fronten zijn we bezig het energiegebruik door verbetering van het rendement terug te dringen en deels ruimte te laten voor nieuwe eisen vanuit comfort. Te denken valt over koelen, extra elektrische huishoudelijke apparaten, meer kilometers. Als we ons focussen op de lange termijn moet niet de woning of het wonen maar het leven met de erbij behorend energiegebruik centraal staan. Dit vereist duurzame energieopwekking op alle niveaus.

Active house heeft toekomst

De zoektocht beperkt zich dus niet tot energiebesparing, maar zal zich moeten richten op verbetering van het rendement in het algemeen en vergroten van de mogelijkheden om energie op te wekken. De woning krijgt zo een heel ander betekenis. In plaats van een LAST kan het een bron van energieopwekking worden. Het idee achter ACTIVE HOUSE is erop gericht de ruimte om energie op te wekken in een woning te vergroten en de energieneutraliteit dichter bij te brengen met ruimte voor extra comfort. In die zin ziet de toekomst er zonnig uit. Maar voor het zover is zal er het een en ander moeten gebeuren.

Print dit artikel Print dit artikel

Categorie: Doelgroep, Renovatie en onderhoud, Wonen| Reacties uitgeschakeld voor Wonen en Leven: het energiegebruik van de woning, het huishouden en de auto

Je kunt niet meer reageren!